„A világ globális, az élet lokális.” A 30km.hu közösségi portál nemrégiben e szlogennel indult útnak azzal a céllal, hogy online térben kösse össze a vásárlókat a hozzájuk legközelebb eső őstermelőkkel.

“Egy ember vagy egy adott terület népességének a természetre gyakorolt hatását egy hektárban kifejezett mutatószámmal, az ökológiai lábnyommal lehet leírni. A ökológiai lábnyom az a terület, ami károsodás nélkül meg tudja termelni az aktuális életvitelünkhöz szükséges javakat (élelem, energia …). Az átlagos egy főre eső ökológiai lábnyom (Magyarországon – a szerk.) 2,2 hektár, 2,5-szer nagyobb, mint 1961-ben. Ám ha megnézzük, hogy a Földön 11,3 milliárd hektár biológiailag aktív föld- és tengerfelület van és 6,1 milliárd ember, akkor kiszámítható, hogy valójában minden emberre csak 1,8 hektár jut” – olvasható a glia.hu egyik aloldalán található ökológiailábnyom-kalkulátor elé írt 2011-es bevezetőben. (Töltsd ki, és tudd meg, neked mekkora a táplálkozási, lakáskörélményekkel kapcsolatos, közlekedési, szemetelési lábnyomod!)

A szupermarketekben sokszor csak külföldi zöldséget, gyümölcsöt találni, melyek több száz kilométert utazva jutnak el a polcokra, és a kívántnál így hasonlíthatatlanul nagyobb ökológiai lábnyom keletkezik. Ha azt nézzük, hogy csak hazánkban 1961 és 2011 között 2,5-szer nagyobb lett az egy főre eső ökológiai lábnyom, bizony van okunk aggódni, mert az energiaforrások végesek. A környezetvédők ezt már annyiszor hangoztatták, hogy a dologgal szinte mindenki, aki nagyvárosban él, tisztában van. De a kényelem nagy úr, ugye, és sokkal egyszerűbb leugrani a közelben lévő bevásárlóközpontba (kivétel ez alól a vasárnap), hogy a mindennapokhoz szükséges alapanyagokat beszerezzük. A finom spanyol paradicsomot meg a kitűnő portugál almát.

Szerencsére azonban – mind elvi, mind pedig élettani megfontolásokból – egyre többen éreznek késztetést arra, hogy egyrészt termelői árukat fogyasszanak, másrészt azokat a közvetlen szomszédságukból szerezzék be. A 30km.hu alapítói e fogyasztói magatartást tartották szem előtt, mikor közösségi portáljukat – mely összeköti a fogyasztót a hozzá legközelebb eső őstermelővel – létrehozták. De az EU-s pályázati forrásból életre hívott vállalkozás ugyanakkor a kistermelők egyre aggasztóbb helyzetére (piacról való kiszorulás) is megoldást kínál. A Tudatosvásárló.hu kérdésére, miszerint mi az oldal fő célkitűzése, az egyik alapító, Vöröss Levente így reagált: “Hogy minél több ember számára legyen elérhető helyi, friss, egészséges élelmiszer. Valamint, hogy az őstermelők és kistermelők állandó piachoz jussanak.”

Szóval, ha házi gabonatejre, szörpre, frissen préselt gyümölcslére, termelői mézre, zöldségre, gyümölcsre – és így tovább – vágynál, megbízható forrásból, akkor a 30km.hu tetszeni fog. Az oldalra pofonegyszerűen lehet regisztrálni, akár vásárló, akár termelő vagy. Amint megtetted, egy kis térkép rögtön megmutatja, hogy milyen potenciális vásárlók, illetve őstermelők találhatók a lakóhelyedtől 30 kilométerre, akikkel egyből fel is veheted a kapcsolatot. A termelőket írásban és pontozással is lehet értékelni, egy, az oldalról letölthető applikációval pedig okostelefonról is gördülékenyen használható a szolgáltatás.

A rendszerben már 4.500-an regisztráltak, s ez aszám – az alapítók elmondása alapján – folyamatosan nő.