A talpalós mindennapokban gyakran érezhetjük magunkat levertnek, megviseltnek és  enerváltnak. Ezeket az érzéseket, amíg a szervezet teljesen ki nem merül, könnyen beszerezhető, instant megoldásokkal viszonylag gyorsan lehet orvosolni, ideig-óráig felvillanyozódunk és boldogabbak is vagyunk. De hogyan éreznénk magunkat, ha igazán tápláló ételeket fogyasztanánk rendszeresen, amelyek intenzív energiákká válnak bennünk? Egészségesebb test, erősebb idegrendszer lenne az eredmény. De vigyázat, ez nem azt jelenti, hogy ekkor tovább terhelhetjük magunkat. Tartsuk fent az elért eredményt, hogy kiegyensúlyozottabbak és boldogabbak legyünk, önmagunkért és családunkért is!

1. Zöldek: spenót, sóska, kelkáposzta, kelbimbó, kínai kel, zöld salátafélék

A levelek legkiválóbb összetevője a klorofill, amely erőteljes méregtelenítő és lúgosító hatással van a szervezetre. A levelek további jellemzője, hogy magas ásványi anyag tartalommal rendelkeznek (magas kálcium tartalom), így jelentős szerepük van a szervezet mikrotápanyag ellátásában. Napi szinten fogyasszuk ezeket az értékes zöldeket!

2. Olajos magvak: dió, pekándió, kesudió, mogyoró, mandula, pisztácia, kendermag, lenmag, napraforgómag, szezámmag, tökmag

Az olajos magvak nagy mennyiségű jótékony hatású egyszeresen és többszörösen telítetlen zsírt tartalmaznak, és alacsony a koleszterinszint-növelő telített zsiradék arányuk. A magvak a gazdag B-vitamin és magnézium tartalomnak köszönhetően, jótékonyan hatnak a feszült, fáradt idegeinkre, energiát, lendületet adnak a szervezetnek!

3. B-vitamin komplex-et tartalmazó ételek: gabona, magvak, zöldek, tejtermékek, tojás, hal

B vitaminban (B1, B2, B3, B5, B6, B9, B10, B12, B13) gazdag ételek a gabonafélék (teljes búzaszem, zab, köles, hajdina, barna risz), hüvelyesek, magvak, sötétzöld zöldségek, búzacsíra, gesztenye, szerves tejtermékek, tojás, hal. Ezek közül a salátában és a gabonafélékben az összes B-vitamin megtalálható, de a sörélesztő is nagy koncentrációban tartalmazza azokat. Mivel a B-vitaminok egymással együttműködve, közösen fejtik ki a hatásukat, így semmit sem érünk el azzal, ha pusztán egyfajta B-vitamint szedünk. A B-vitaminokról pedig általánosan elmondható, hogy fontos szerepet játszanak abban, hogy az idegrendszer megfelelően működjön és fejlődjön, így járulnak hozzá a jobb közérzethez és a boldogsághoz!

4. Fermentált készítmények: savanyú káposzta, savanyú uborka, zöldség savanyúságok, almaecet, házi joghurt, kefír

A belek állapota az egészség egyik fontos indikátora. A belekben is termelődik szerotonin, amely felelős az eufória érzésért, hatására boldognak és gondtalannak érezzük magunkat. Az erjesztést az ételekben baktériumok, élesztő- és penészgombák végzik, azaz gyakorlatilag előre megemésztik az ételt: lebontják a szénhidrátokat, zsírokat és fehérjéket, és olyan mikroflórát hoznak létre, amely segíti az emésztőrendszer működését.

5. Banán

A banán segít leküzdeni a levertséget a magas triptofán tartalma miatt, amely szerotoninná alakul – amely az agyban egy boldog hangulat ingerületátvivő. Együnk meg 2 banánt egy megerőltető edzés előtt, hogy extra energiát nyerjünk és stabilizáljuk vércukorszintünket.

6. D-vitamin tartalmú ételek: halak, gombák, kakaóbab, tojássárgája, csukamájolaj, tej, vaj, máj

A D-vitamin nagyon fontos szerepet játszik az egészséges működésben, és mivel kevesebbet tartózkodunk napon (sokan semennyit), így érdemes arra figyelni, hogy a mindennapos táplálékunk tartalmazzon D-vitamint. Mára  kiderült, hogy a szervezet minden részében találhatóak D-vitamin receptorok, pl. az agyban is, sőt a D-vitamin aktív formája a szerotonin termelődését is serkenti, a szerotonin pedig igencsak erőteljes hatással van a hangulatunkra!

 Fordítás, lektorálás: Kazinczi Eszter                                                                                                                                                                Forrás: FoodMatters.com