A legtöbb kultúrkörben fontos szerepet játszik a táplálkozás, így van ez a kínaiaknál is. Az élelemnek gyógyító erőt tulajdonítanak. Étrendjüket a tradíciókat követve, holisztikus szempontok alapján állítják össze, és úgy alakítják ki, hogy védelmet biztosítson a leggyakoribb betegségek ellen, kezdve az egyszerű megfázástól egészen a bőrbetegségekig.

A tradicionális kínai orvoslástan tanításai szerint egynémely ételek és ízek közvetlen hatást gyakorolnak a tíz belső szervre. Egyes ételek több szervre is pozitív hatással vannak. Például a sárgarépa a tüdőre és a lépre, a zeller a gyomorra és a vesére egyaránt hat. Hosszú idő óta folynak kutatások annak tisztázására, hogy az egyes ízek és a belső szervek között milyen lényegbeli összefüggések állnak fenn. A kínai tradíció azon a szilárd meggyőződésen alapul, hogy az öt alapvető íz kiegyensúlyozott kombinációja egyensúlyt, harmóniát és vitalitást teremt a szervezetben. Az ételeknek egyéb tulajdonságaik is vannak – hideg vagy meleg, száraz vagy nedves stb. –, és ha ezen tulajdonságok közül valamelyik túlzottan eluralkodik valakinek a táplálkozásában, annak káros következményei lehetnek az illetőre. Például a melegítő hatású ételek a kínaiak szerint gyorsítják az anyagcsere-folyamatokat, a hűtő hatásúak lassítják… ez érdekes, mert a nyugati táplálkozástudományi szakirodalom zöme viszont éppenséggel a gyümölcsöket és a salátákat, tehát a nyers (vagyis hűtő hatású) ételeket ajánlja a fogyókúrához, ezen tehát érdemes elgondolkozni!

Általános táplálkozási tanácsok a kínai hagyományok és orvoslás nyomán

Mindenkinek a saját személyes ügye, hogy kiválassza magának a helyes étrendet és a számára legmegfelelőbb
ételeket, ám vannak általános alapelvek, amelyek segítenek rátalálni a jó útra.

1. Igyekezzünk megfelelő lelkiállapotban étkezni, vagyis ne üljünk asztalhoz dühös vagy ideges kedvünkben. Táplálkozáskor a nyugodt, kedélyes hangulat majdnem ugyanannyira fontos, mint az étel, amit eszünk. A békés lelkiállapot jót tesz az emésztésnek és a szervezetbe jutó tápanyagok feldolgozásának. Miközben eszünk, használjuk minden érzékszervünket: élvezzük az étel illatát, látványát, ízét, mert így a szervezetünk jobban felkészül a táplálék befogadására.

2. Jól rágjuk meg az ételt, mert a keményítőanyagok emésztése már a szájban megkezdődik. Az alapos rágás azért is fontos, mert így tovább tart az evés folyamata, és a szervezet könnyebben tud közben jelzést adni, ha már elég neki. Manapság a kapkodó étkezés jött szokásba, és ez azzal jár, hogy az „elég volt” jelet csak akkor vesszük észre, amikor már késő.

3. Fogjuk vissza a kávé, a tea, az alkohol, a zsíros és sült ételek, a túlfinomított mesterséges táplálékok és az édességek fogyasztását.

4. Igyunk több vizet. Ha hideg az időjárás, enyhén melegítsük meg az ivóvizünket (legalább szobahőmérsékletűre),
ne igyuk meg jéghidegen. A hideg víztől összehúzódhat a gyomrunk.

5. Fogyasszuk azt, ami lakókörzetünkben terem, és azt, ami éppen az évszaknak megfelelő. A természet maga gondoskodik róla, hogy az időjárási viszonyoknak és az évszaknak az egészséges elviseléséhez megkapjuk a legjobb táplálékot. Télen salátát enni nem a legszerencsésebb (kivéve persze, ha előtte melegítő ételt ettünk). Ma az az irányzat terjed, hogy mindent lehetőleg nyersen fogyasszunk. A kínai hagyomány azonban úgy tartja, hogy a túl sok nyers, azaz „hideg” étel kioltja az „emésztés tüzét”. A túl sok hűtő hatású táplálék a „lép elnyirkosodásához” vezethet, és ödéma, elhízás, híg széklet, hasfelfúvódás tünetei jelentkezhetnek.

6. Késő este ne együnk. A napnak ebben a szakában a szervezet a természetes menetrendjét követve már a pihenés állapotába kerül, és nem képes kellőképpen megemészteni a táplálékot. Sokkal jobb, ha a gyomor csúcsteljesítményének időszakaszában (reggel 7 és 9 között) alaposan bereggelizünk, mert az emésztés akkor a leghatékonyabb.

7. Ha csak lehet, manipulálatlan „natúr” ételeket együnk. A modern mezőgazdaságban elterjedt rovarirtók és műtrágyák rendkívül ártalmasak az immunrendszerre és a májra. Ha máshoz mégsem jutunk hozzá, akkor legalább mossuk meg a terményeket almaecetes vagy sós vízben. Vannak speciális piacok, ahol kimondottan vegyszermentes mezőgazdasági termények kaphatók.

8. Ha gabonaneműt vagy hüvelyest főzünk, előző este áztassuk be tiszta vízbe. Tegyünk hozzá egy kis ecetet. A főzéskor persze ne az áztatólevet használjuk, hanem friss vizet. Ez az eljárás arra jó, hogy a magokban így lebontódnak azok a vegyületek, amelyek gázokat fejlesztenének a gyomorban, ráadásul így növekszik az élelem tápértéke és emészthetősége.

9. Ne használjunk teflonbevonatú vagy alumíniumból, rézből készült edényeket, mert ezekből fémrészecskék kerülhetnek az ételbe. Inkább rozsdamentes acél, üveg vagy kerámia anyagú edényekben süssünk-főzzünk.

10. Ne együnk olyan ételt, amely besugárzásnak vagy mikrohullámú sütő sugarainak volt kitéve.

Mit mondd a kínai orvoslás az ételfajtákról?

> Együnk minél több zöldségfélét. Ha teljesen átállítjuk rá az étrendünket, kezdetben ne nyersen fogyasszuk. Azért tanácsos így tenni, mert a nyers élelmiszereknek nagyon erős a tisztító hatása, és ha a szervezetben már túl sok méreganyag halmozódott fel, a tisztításnak túlzottan radikális lesz az eredménye. Jobb, ha betartjuk a fokozatosságot, tehát gyakran együnk magunk főzte zöldséglevest, enyhén dinsztelt vagy pirított zöldségeket.

> Pirítással nagyon előnyösen tudjuk feldolgozni a zöldségeket, mert így nem távoznak el belőlük a tápanyagok, ráadásul ilyen formában könnyen felvehetjük étrendünkbe az olyan növényeket, mint a fokhagyma, a gyömbér, a koriander, a görögszéna, és meg tudjuk így enni a növényi csirákat is. Legjobb, ha kerüljük az olaj használatát, mert az olaj tartalmazta zsiradékanyagok a hő hatására olyan szerkezetet vesznek fel, amely nem tesz jót a májnak. Inkább tegyünk egy kis forró vizet a serpenyőbe, abba előbb a fokhagymát, a vöröshagymát és a gyömbért, majd ha
ezek levet engedtek, akkor tegyük hozzá a többi fűszert, végül pedig a zöldségeket.

> A csírázófélben lévő szezámmagban, tökmagban és napraforgómagban felfokozódik a tápanyagtartalom, ezek valóságos „szupertápok”. Ennek a három magnak az együttes fogyasztása proteint visz a szervezetbe, de ügyeljünk arra, hogy különösen nagy alapossággal rágjuk meg, hogy a szervezet képes legyen kellőképpen feldolgozni. Fogyasztható úgy is, hogy megőrölve zabkására, levesbe, pirított zöldségbe stb. szórjuk. Csíra formájában ehető növény még a mung és aduki fajtájú bab, a lucerna és a csicseriborsó is.

> Csökkentsük a nagy mennyiségű búza, a rozs és más savas gabonafajták fogyasztását, térjünk át inkább a hántolatlan barnarizsre, a kölesre és a quinoára. Ha gyenge az emésztésünk, vegyük fel étrendünkbe a fehér basmati rizst. Erre a célra jó még a hántolatlan barna rizs is, de azt egyesek nehezen tudják megemészteni. A köles lúgos jellegű gabona, segít megtisztítani a szervezetet, egyúttal a savasságot is csökkenti.

> A hidegen préselt, nyers, feldolgozatlan növényi olajok az étrend kitűnő kiegészítői lehetnek. Salátaöntetbe keverve fontos zsírsavakkal dúsítják a táplálékot. Igyekezzünk minél kevesebb telített zsírt juttatni szervezetünkbe. Sütés helyett inkább grillezzünk, és zsír helyett az imént említett forró vizes módszert alkalmazzuk.

>Szintén helyes, ha mellőzzük a citrusféle gyümölcsöket, amilyen például a narancs, mert ezek „agresszív” tisztítók, és ha a májunk nem elég erős, gondjai lehetnek a gyümölcs savainak lebontásával. A kínaiak szerint télen nem ajánlatos túl sok gyümölcsöt fogyasztani, mert nem illeszkedik a természet ciklusához.

>Meleg időben több salátaféleséget vegyünk be az étrendünkbe. Ha télen kívánjuk meg, az étkezés végén ehetünk, de csak keveset. Használjunk jó minőségű olajokat: legjobb a hidegen préselt feldolgozatlan olívaolaj almaecettel keverve és salátaöntetként tálalva. (A salátába lehetőleg tegyünk friss fokhagymát is!)

>Igyunk gyógynövény-teákat. Aki ragaszkodik a teához, az próbáljon rászokni a kínai zöld teára. Antioxidánst tartalmaz, és a fekete teához képest sokkal kevesebb és hígabb benne a koffein. De még ezt is mértékkel igyuk.

Felhasznált irodalom: Jennifer Harper: A Tudatos Test
Kínai orvoslástan és természetgyógyászat az öngyógyítás szolgálatában, Bioenergetic Kft.