Ha elkezdjük a jóga rendszeres gyakorlását, előbb-utóbb észrevesszük jótékony hatásait testünkön, idegrendszerünkön, koncentrációnkon. Tudjuk, hogy a jógagyakorlatok (ászanák) elsősorban a test rugalmasságának fejlesztésre és nem kimondottan izomfejlesztésre szolgálnak. Az ászanák a testünk belső működésére is erőteljesen hatnak, serkentik és masszírozzák a belső szerveinket, végzésükkel egyidejűleg pedig a helyes légzést és koncentrációt is gyakoroljuk.

A helyes légzés megfelelő mennyiségű oxigénhez juttatja agyunkat, testünket és szerveinket, amitől energikusak és egészségesek leszünk. A jóga megtanítja, hogyan csendesítsük le az elménket akár önállóan is, ha túlpörgetjük magunkat vagy hogyan revitalizáljuk magunkat, ha épp kevés az energiánk. Erre pedig elég sokunknak szüksége is lenne.

Ha pedig észrevettük a gyakorlás pozitív hatásait, érdemes a jóga elméletével is foglalkoznunk, hogy tisztában legyünk vele, mi az, ami ennyire hatásos. A témához kapcsolódó könyvek között nem is olyan könnyű eligazodni. A következő lista alapján el lehet indulni. Saját tapasztalatokra alapozva, a legnagyobbaktól válogattunk:

 

1. Selvarajan Yesudian – Haich Erzsébet: Sport és jóga

2. B. K. S. Iyengar: A jóga fája

3. Szvámí Ráma: A jóga útjai

4. Dr. Vígh Béla: A jóga és az idegrendszer

5. Swami Véda Bharati: A hatha jóga filozófiája

6. A. C. Bhaktivedanta Swami Prabhupáda: A tökéletes jóga

7. Szvámi Vivékánanda: Rádzsa-jóga, avagy belső természetünk meghódítása

8. Selvarajan Yesudian: Rádzsa – Jóga

9. Mircea Eliade: A jóga – Halhatatlanság és szabadság

 

“Egyedülálló ez a rendszer az egész világon, mert tudatosan tökéletesíti a testet, sugárzó életerővel tölti meg, és rendbe hozza esetleges hibáit. A hatha jóga visszavezet a természethez, megismertet a füvekben, fákban, gyökerekben rejlő gyógyerőkkel, megismertet saját testünkkel, a testünkben működő erőkkel, és rávezet bennünket a lélek és a test közötti szoros összefüggésekre.” (Selvarajan Yesudian – Sport és jóga)

 

Ha még többet szeretnél megtudni a jóga szellemiségéről, irányzatairól, akkor a Jógapont.hu-n nagyon sok friss és érdekes írást találhatsz! És hol gyakorold az ászanákat novemberben? Mondjuk itt:

Ingyenes Nyílt Nap – Mandala Jóga Újbuda
Időpont: november 16-án, 9.00-17.00-ig.
Helyszín: Mandala Jóga Újbuda (XI. kerület, Bartók Béla út 55., a Móricz Zsigmond körtérnél)

Nyílt Nap Programja

jóga

Kép: Minden Nap Számít & OmLightPhotography