A méregtelenítés és a tisztítókúra olyannyira összefoglaló kifejezések, melyeknek már nincs is konkrét értelmük. Ha mégis valahogyan konkretizálni szeretnénk ezeket a fogalmakat nem sok közünk lesz a valósághoz. Hiszen a feladatunk a szervezet helyes működésének szabályozása, hogy egy harmonikus állapotba kerüljön, így  amire nincs szüksége, vagy amit nem képes feldolgozni azt kijuttatja a kiválasztó rendszereken keresztül (légzés, izzadság, vizelet, széklet). Amennyiben valami nem működik megfelelően, akkor mobilizálni kell a különböző, az emberi életet biztosító rendszereket (itt  a saját szervezetünkben lévő rendszerekre gondolok, nem a külső “szervekre”), és elsősorban nem terheljük tovább a helyzetünkhöz képest nem megfelelő érzelmekkel, gondolatokkal, táplálékkal, és italokkal. Amikor eldöntjük hogy egészségünk érdekében változtatunk az étrendünkön ezt tegyük fokozatosan, mivel igazából ekkor nyilvánulhatnak meg mindazok lerakódott “méreganyagok” melyeket életünk során összegyűjtöttünk.

Ahhoz hogy elkerüljünk bármilyen szélsőséges reakciót és negatív élményt mindig csak személyre szabott ajánlásokat valósítsunk meg!

Amennyiben egy kicsit eltávolodunk témánk tárgyától és feltételezzük, hogy az ember harmóniában él környezetével és a természettel, akkor egyensúlyban van lelke és teste. Aki táplálkozásával megnyugtatja elméjét, a tiszta gondolkodás legkedvezőbb feltételeit hozza létre, és akkor nem tarthatja értelmes dolognak, hogy néhány napos vagy hetes kínzásra, belső akaratunk ellenében valamilyen pozitív változás várható egészségi állapotunkban.

Képzeljünk el egy hosszú megterített asztalt különböző ételekkel. Erről az asztalról mindenki mást fog választani, valószínűleg a Neki való táplálékot, és végig fogja járni a saját útját, és tegnapi önmagához képest majd eljuthat egy új fejlettség szintre.  Szervezetünkben működik egy olyan mechanizmus, amely helyreállítja a felborult belső egyensúlyt. Ahogyan bármilyen kis zavar lép fel, ez a mechanizmus arra készteti az embert, hogy azokhoz az anyagokhoz, állapothoz törekedjen, amelyek képesek helyreállítani az egyensúlyát. Csak meg kell tanulni, felismerni a belső hangot. Ez soha sem véletlen követelés, mindig egy elv szerint, olyan anyagokat kell keresni, és fogyasztani, amelyek ellentétesek azokkal a tényezőkkel, amelyek a problémáinkhoz vezettek. Ez azt jelenti semmilyen étrend akármilyen hasznosnak tűnik is, nem zavarhat meg, és nem választhat el bennünket, saját érzéseinktől, hogy meghalljuk belső hangot.

A fogyókúrák és nagy evések váltogatását semmilyen szempontból sem tehet jót szervezetünknek, inkább hasonlít egy gödrökkel teli útra, ahol először az autó gumija megy tönkre, aztán kitörik a kerék. Amennyiben a fiziológia szempontjából nézzük ez komoly raktározásra kényszeríti a szervezetet, vagyis egyre jobban alkalmazkodik ehhez a kényszerhelyzethez. Amikor pedig abbahagyjuk a diétát és elkezdünk enni, kevesebb energiát használ fel és többet raktároz a „nehéz napokra” , és ezzel szinte napok alatt láthatóan visszakerülnek a fogyókúra alatt leadott kilók. Az egészség szempontjából ez a helyzet növeli a cukorbetegség, és a szívbetegségek kockázatát. Pszichológiailag, pedig amikor visszahízunk, csökken az önbizalmunk.  Hogy miért hízik vissza a legtöbb ember a fogyókúra után ennek egyik oka, hogy túleszi magát, vagyis meg akar kapni mindent, amiről lemondott.

Mindez nem történik meg ha tudatosan táplálkozunk, kialakítunk, ha szükségesnek tartjuk egy szakember segítségével, egy nekünk a saját alkatunknak megfelelő kiegyensúlyozott életmódot, vagy életstílust, amelynek szerves része a rendszeres böjt, ami nem azonos a fogyókúrával  A böjt alatt a szervezetünk egészen másképp működik, mint a fogyókúra alatt.
A vakhit abban, hogy a vércsoport diéta, nyers táplálkozás, paleolit táplálkozás vagy más divatos étrendek és diéták éppen nekünk valók, és helyreállítják az egészségünkre komoly nem éppen pozitív következményekkel is járhat.
Igaz, hogy a nyers zöldségekben több vitamin és más hasznos elem van, mint a főtt ételben. Csak az a kérdés a szervezetünk képes-e elsajátítani őket, mi hasznosul belőlük, a feldolgozásukhoz vagyunk- e elég erősek és egészségesek ? Avagy a gabonafélék nélkül hogyan fejlődünk majd szellemileg? A vércsoportokat meg tulajdonképpen mióta is tudja megkülönböztetni az ember?

Természetesen vannak étrendi irányelvek és javaslatok különösen amikor már megromlott az egészségünk, vagy felgyorsulni érezzük az öregedés folyamatát keresnünk kell, és fontos megtalálni a helyes utat. De a saját utunkat!

Méregtelenítés

Mindenképpen az étrendek és fogyókúrák helyett mindennapjainkban egyszerűen gondoskodjunk arról:

  1. hogy emésztésünk optimálisan működjön

  2. hogy alkatunknak, korunknak, állapotunknak megfelelő táplálékot fogyasszunk

  3. a megfelelő időben, és mennyiségben táplálkozzunk

  4. a szükséges mennyiségű, minőségű vizet a megfelelő időben fogyasszunk

  5. mozogjunk és a nekünk megfelelő mozgásformát válasszuk

A böjtről és a népszerűvé váló léböjtről őszintén

A böjt azért nem  az  ördögtől származó, vagyis eleve elvetendő dolog. A böjtnek lehet vallási, lelki, fizikai indíttatása, és a böjt fogalmát nem a mai természetgyógyászok találták ki. Viszont a mértéktelenség – fizikailag és lelkileg-  manapság terjedt el igazán széles körűen. Hogy minek köszönhetően, valószínűleg nem szükséges felsorolni, biztos mindenki kapásból talál legalább három okot. Ha teljesen elutasítjuk a mértékletesség és a böjt fogalmát, úgy gondoljuk bármit megehetünk, érdemes önvizsgálatot tartani, és végiggondolni, hogy mindez hova vezethet.

Viszont a böjt nem mindenkinek és nem bármikor javasolható. Megvannak a meglehetősen szigorú feltételei és nem szabad megfeledkezni a leépítő és felépítő napokról sem. Először próbáljunk ki rövid egy két háromnapos böjtöt. Előfordulhat, hogy tudatlanságból, vagy anyagi haszon miatt mindezeket nem veszik figyelembe, és ennek áldozatává válunk.

Az kevésbé közismert itt Magyarországon, hogy Németországban több Böjt klinika működik, folyamatosan a múlt század óta. Óriási tapasztalatot gyűjtöttek össze és megszámlálhatatlan tudományos kutatási eredményt publikáltak.A legnagyobb eredmény a semmilyen más módon meg nem gyógyítható embereknek az itt visszakapott egészségük.

Fontos kritériumai a léböjtnek, hogy leginkább tavasszal, vagy legalábbis az évszakváltások idején fogyó holdban történjen. Vékony alkatúak, betegségek fennállása esetén mindenképpen kérjük ki megfelelő szakember tanácsát, és csak állandó kontroll mellett böjtöljünk.

Ahhoz hogy tisztán lássunk a sokféle méregtelenítő kúrák  és a táplálékkiegészítők dzsungelében:

  1. elsősorban valóban tisztán kell látnunk, ehhez mindenképpen rendbe kell tenni a bennünk zajló érzelmi káoszt.

  2. ne a fogyás ,és- vagy valamilyen fogyókúra legyen a célunk, mert ezek legtöbbször nem csak a súlyfeleslegtől nem szabadítanak meg, hanem egészségi állapotunkon sem javítanak, sőt a helytelenül összeállított hiányos táplálkozás betegségek okozója, vagy inkább provokáló tényezője lehet.

  3. az alacsony szénhidrát és magas fehérje tartalmú étrend hosszú távon  csontritkuláshoz, köszvényhez, vesebetegségekhez vezethet. A megoldás nem a gabonafélék teljes elhagyása, hanem az azokból megfelelően elkészített ételek jelentik – teljes kiőrlésű lisztek, kásák, csírák– . Vigyázzunk nehogy alkohollal pótoljuk a szervezet szénhidrátéhségét.

  4. tudnunk kell, hogy nem a könnyű, gyors megoldások vezetnek  tartós eredményhez

  5. utolsóként de nem utolsó sorban amikor felmerül a gyanú bennünk, hogy most megint el akarnak adni nekünk egy újabb csodaszert. Az előző pontok után ezt egyértelműen meg tudjuk állapítani.

Amikor úgy látjuk zsákutcába kerültünk, keressük a megfelelő megoldást, próbáljuk ki, hogyan érezzük magunkat:

  1. ha nem eszünk finomított! lisztet

  2. inkább kíméletes módon elkészített húsféléket választjuk, melyek napi mennyisége nem haladja meg a 100 grammot

  3. csökkentjük a cukorfogyasztásunkat, elhagyjuk a fehér cukrot, és más iparilag előállított cukrokat

  4. kerüljük a finomított iparilag előállított termékeket

Nem kell egyszerre egy napon mindent kipróbálni, de ezek az alapok. A fokozatosság még jobban megmutatja a döbbenetes változást állapotunkban.

Tehát megoldásként a mérsékelt fehérje fogyasztást és a finomítatlan gabonafélék fogyasztását javasoljuk a szétválasztó étrend elve szerint. (Gabonák zöldségekkel, és húsok zöldségekkel. Azaz állati fehérjét nem fogyasztunk gabonákkal egy étkezésen belül.)

Hogy mi méreg és mi a számunkra megfelelő minőségű táplálék?

Látnunk kell és helyesen megítélni azt, hogy mire van szükségünk, és mi nem nekünk való. Érezzük a szervezetünket! Amikor megfelelő az egyensúlyi állapotunk egyszerűen nem érdekelnek bennünket a nem nekünk való ételek, és nem érezzük magunkat tisztának ha alsóbbrendű ételt ettünk.

Amikor jól érezzük magunkat, akkor:

  1. reggel frissen ébredünk – ettől egyértelműen aktívan tudjuk kezdeni a napot

  2. reggel egy kicsit szomjasak vagyunk – ilyenkor először iszunk egy pohár nem hideg vizet, vagy citromos vizet

  3. ha alkatunk és érzéseink szerint fontos számunkra a reggeli akkor együnk, de ezt tegyük mindenképpen nyugodt körülmények között

  4. jólesik a mozgás, és szerves része az életünknek

  5. könnyen elalszunk, és napfelkelte előtt nem ébredünk fel

Az évszakváltások, különösen amikor a télből a tavaszba lépünk a legalkalmasabb a böjtölésre, viszont méregtelenítő és tehermentesítő napokat szinte bármikor tarthatunk (kivéve terhesség, szoptatás, legyengült állapot esetén). Az alábbi irányelvek figyelembevételével komoly eredményt érhetünk el.

Gyümölcsök

A méregtelenítő időszakban a gyümölcsök csak kis mennyiségben fogyaszthatóak. Édes gyümölcsöket és leveket, különösen a banán, körte datolyaszilva, szőlő és meggy leveket. Néhány savanyú gyümölcs levét (citrom, lajm, grepfruit) Ezeket a leveket mindig frissen készítsük!

Zöldségek

A zöldségek többségükben jól kijuttatják a méreganyagokat a szervezetből. Párolva vagy nyersen fogyaszthatjuk őket. Különösen hasznosak a csíráztatott magok (lucerna, napraforgó, hajdina, búza, rizs, árpa) minekutána olyan enzimeket tartalmaznak, amelyek segítenek a szervezetnek feldolgozni a méreganyagokat. Hasznosak ezen kívül levek, zeller, petrezselyem, koriander, és spenót. A sárgarépa különösen önmagában túlságosan édes. A nehezebb gyökérféléket, mint burgonya, batáta, és különösen a gombát különösen kerüljük.

Gabonafélék

A teljes gabonamagvak jók a szervezet tisztulásához, de a kenyér és süteményfélék, különösen a fehér lisztből készülteket, kerüljük. Korlátozzuk az édes, és nehéz gabonák fogyasztását, mint a búza és a zab. Nagyszerű méregtelenítő étel a kicsari (fele fehér basmati rizs és fele hántolt mungó bab). Szintén jó ilyenkor az árpa.

Babfélék

A babféléket kerüljük, mivel gázképződésre hajlamosítanak, és ezzel növelik a méreganyagokat a szervezetben. Kivételt képez a hántolt mungó bab. Ezenkívül még sok fehérjét is tartalmaznak, melyek fogyasztását minimalizáljunk.a méregtelenítés alatt.

Diófélék és magvak

A diófélék, különösen pirítva és sósan a nehéz táplálékok közé tartoznak, és nyálkaképző tulajdonságúak, ezért ajánlatos elkerülni. A napraforgó mag, tökmag, szezámmag, kis mennyiségben fogyaszthatóak.

Tejtermékek

A tejtermékek,pasztörizált, és homogénezett formában különösen méregképzők. Erős nyálkaképző hatással bír a tej, és még inkább a joghurt, és a sajt. Egészében a tejtermékeket kerüljük a méregtelenítés időszakában. Egyedül savót lehet inni.

Állati eredetű élelmiszerek

Az állati eredetű élelmiszerek különösen növelik a méreganyagok képződését szervezetünkben. Elsősorban kerülni kell az állati zsírokat, szalonnát, és vörös húsokat. A legkevésbé jó a disznóhús. A hal és tenger gyümölcsei, rákfélék, különösen, ha nem frissek, nyálkaképzők. A fehér húsok, csirkemell, pulykamell, kevésbé mérgezőek. De legjobb elkerülni az állati termékeket, beleértve a tojást is.

Olajok

Az olajok nyálkaképzést növelőek, ezért kerüljük. A ghít lehet fogyasztani, de kis mennyiségben. Lehet a szárító olajokat, mustár, és lenmagolajat használni.

Cukrok

Az édeset szintén jobb kerülni. Kevésbé ártalmas a méz, de nem szabad melegíteni.

Fűszerek

A méregtelenítés során szinte bármelyik fűszer jó. A só növelhetii a méreganyagokat, ezért igen mértékletesen fogyasszuk. A kősó előnyösebb a tengeriként árusított  sónál, mert könnyebb elsajátítania a szervezetnek.

Italok

A hideg, jeges italokat kerüljük. Jó a forrásvíz, és a desztillált víz. A gyógyteák nagyszerűek (gyömbér, kardamom, fahéj).
A kávét kerüljük, zöld teát ihatunk.

A kínai gyógyítás elvei szerint megkülönböztetünk tisztító és építő ételeket, inkább a könnyített gyógyító táplálkozást helyezi a főhelyre. Olyannyira hogy ugyan a Nyugati világban inkább az akupunktúra jut eszünkbe először, viszont Kínában, a táplálkozás a gyógyítás alapja. A gyógyfüveket és ételeket a kínai gyógyászat nem különíti el mereven egymástól, hiszen mint a régi kínai mondás tartja: „yao shi tong yuan „ – a gyógyfű és az étel forrása ugyanaz. Az utóbbi évezredekben sok nyugati fordult Ázsia felé egészségproblémáinak megoldását várva, s egyszersmind új inspiráló ízekre vágyva.

A kínaiak az ételt a természet szerves részének tartják. Minden ételt a yin/yang és az Öt elem sajátos aránya jellemez, és ezért mindegyik reá jellemző hatást gyakorol testünkre. A kínai elmélet szerint az egészséges táplálkozás olyan mennyiségű és kombinációjú étel fogyasztását jelenti, amelyek a legjobban megfelelnek egyedi testalkatunknak és életmódunknak.

Az egészséges táplálkozás alapelvei az egyensúly és a mértékletesség Keleten és Nyugaton egyaránt. A hagyományos kínai orvoslás filozófiája azonban, mint oly sok mást is, úgy a táplálkozás alapelveit is rendkívül személyre szabottan alkalmazza. E filozófia nem ajánl egyaránt mindenki számára egészséges ételeket. Ahogyan minden emberre más-más testalkat fiziológia, anyagcsere, érzelmi struktúra, és életmód jellemző, úgy az egészség megőrzésének és helyreállításának is egyedi csak rá jellemző útját kell követnie.

Mindazonáltal a kínai orvoslás is számon tartja a kiegyensúlyozott és egészséges táplálkozás néhány általános alapelvét. Az első szempont az, hogy a gyomor és lép-hasnyálmirigy csoport az emésztés két legfőbb szerve, és ezek megfelelő mennyiségű és helyesen megválasztott étellel való ellátása a legfontosabb az egészség szempontjából. Így például a hideg étel megterheli a gyomrot, és a túlságosan hideg étel lelassítja az emésztést és lehűti a testet: ezért nem szabad túlzásba vinni a nyers zöldségek, és a hűtött gyümölcslevek fogyasztását. Az az étel, amely nehezen emészthető – akár rossz minősége miatt, akár azért mert nem rágtuk meg eléggé – ugyancsak megterheli a gyomrot. A frissen elkészített étel fogyasztása ezért nagyon fontos összetevője az egészséges táplálkozásnak, akárcsak a lassú evés és az étel gondos megrágása.

Mind az ájurvéda, mind a kínai gyógyító táplálkozás az embert a természet részének tekinti és mint egészet kezeli.

Szerző: Meiszner Kati

Valódi Sáfrány