Forgolódás helyett, íme, két pofonegyszerű, hagyományos, de egyre jobban a feledés homályába vesző csodaital. A komplexebb nyugalom-élmény eléréséhez adunk még néhány ötletet.

Meleg tej ghivel

Ha újra akarod élni a gyermekkor tökéletes nyugalmát, és nem vagy laktózérzékeny, akkor a langyos tej lesz a te italod. A benne lévő triptofán nevű esszenciális aminósav nyugtató hatású. A ghi pedig egy tradicionális indiai élelmiszer, amely azáltal, hogy készítése során eltávolítanak belőle minden könnyen romló komponenst, évekig eláll. Előállítása során a vajat lassú tűzön forrásig hevítik, s addig sütik, míg aranyszínűvé válik. A bioszallito.hu-n (is) meg tudod rendelni. Nem olcsó, ez igaz, de megéri, mivel az indiai hagyomány úgy tartja, a ghi az egyik legjobb életerő (ódzsasz) növelő, ezért az ajúrvéda is számos esetben alkalmazza, például betegségek után, felépítő kúrák során. A ghi nem mellesleg fokozza a szexualitást, erősíti az idegeket, és anélkül táplálja a zsír- és izomszöveteket, hogy nehézségérzetet okozna. A ghi egyébként egy laktózmentes zsiradék.

elalvas-cikk-tej-5

Biotej a Hétforástól (fotó: Németh Richard)

Szóval, csak kezdj el melegíteni 3 deciliter tejet, és dobj bele úgy egy csapott evőkanálnak megfelelő mennyiségű ghit. Ne feledd, a tej nyálkaképző hatását még abban az esetben sem árt ellensúlyozni, ha meggyőződésed, hogy alapvetően nincs vele különösebb problémád, másfelől – ez is ajúrvédikus alapelv – szervezeted hálás lesz, ha szokást csinálsz abból, hogy minden étkezésnél figyelj az emésztés elősegítésére a megfelelő(!) fűszerek alkalmazásával. Ezért aztán szórj most a tejbe két csipet szárított gyömbért, és 10-14 szem kardamom magot vagy 2 szem kardamom hüvelyt. Utóbbiban nagyjából pont 10-14 szem mag lesz, viszont a hüvely több íz- és illatanyagot tartalmaz. A kardamom megelőzi a felfúvódást, erősíti a gyomrot.

elalvas-cikk-ghi-5

Ghi – színtiszta életerő (fotó: Németh Richard)

Akárcsak a szárított gyömbérhez, a kardamomhoz is könnyen hozzájuthatsz bármelyik fűszeresnél. A gyömbér segít feloldani és átalakítani azokat a szövetek közé lerakódott hurutokat, zsírokat, emésztetlen tápanyagokat, melyek gátolják az áramlást, a mozgást és merevítik a testet. Az emésztőnedvek hatását erőteljesen fokozza. A táplálék alulemésztettségét, túlterhelő hatását szünteti. Az erjedést, így a gázképződést csökkenti, mivel fertőtlenítő hatású. A dugulást felszámolja, a bennrekedt szeleket pedig kihajtja, ezért a feszültséget testben, lélekben egyaránt redukálja.

elalvas-cikk-kardamom-7

Kardamom – a jobb emésztésért (fotó: Németh Richard)

 

Tea kamilla, citromfű, levendula, édeskömény keverékéből

Talán egyik gyógynövényt sem kell nektek bemutatni, alkalmazásuk annyira elterjedt és ismert. De mint minden jó dolgot, ezt sem árt többedjére is visszhangozni – egyrészt, hogy fennmaradjon, másrészt, hátha van, aki még nem próbálta. Persze, ha nyugtató gyógynövényekről van szó, ide sorolhatnánk a macskagyökeret is, mint az egyik legerősebb természetes nyugtatót, de az se a májbetegeknek nem ajánlott, se az illata és íze nem feltétlenül lesz kellemes, ha elsőre próbálkozol természetes alapú nyugtatószerekkel. Márpedig a cél az, hogy megkedveld a dolgot, úgyhogy a macskagyökér talán legyen egy későbbi tapasztalás tárgya. 😉

Ha nehezen alszol el, és esetleg laktózérzékeny is vagy, nem árt, ha rászoksz erre a teakeverékre. Elég, ha minden este lefekvés előtt 2-2,5 decit megiszol belőle, s magad is tapasztalhatod, a hatás már az első alkalommal jelentkezni fog. Persze, ha eddig erősebb nyugtatókkal próbáltad álomba ringatni magad, akkor ez nem fog menni ilyen könnyen, de egy hét elteltével, ha napi rendszerességgel fogyasztod, már érezheted, hogy kellemesen megnyugtatja az idegrendszered, elnehezíti szemhéjaidat.

A gyógynövényekről tényleg csak nagyvonalakban szólnánk, az e helyütt legfontosabb hatásaikat kiemelve.

elalvas-cikk-gyogynovenyek-3

Citromfű, édeskömény, kamilla, levendula (fotó: Németh Richard)

Kamilla: Nyugtató hatása a nyugtot nem hagyó szennyeződések felszámolásán, eltávolításán keresztül valósul meg. Ezt a nagyobb dózisban émelyítő, hányinger-keltő aromájának köszönheti. Testszerte szünteti az égő érzéseket. Csökkenti a szervezet általános terheltségét. Könnyít.

Citromfű: Megakadályozza, hogy a nyúltvelőből az agykéregbe jussanak a stresszhelyzetekben keletkező információk, de az idővel gyógyszerfüggést okozó szintetikus szerekkel szemben nem árt, nem okoz függőséget, csak megnyugtat. Ideges eredetű palpitáció (szívdobogásérzés) esetén pozitívan befolyásolja, normalizálja a vegetatív idegrendszer diszharmonikus működését. Erősíti a központi idegrendszert, mert nemcsak a nyúltvelőre hat, hanem közvetlenül az agykéregre is.

Levendula: Az idegrendszerre nézve enyhe nyugtató, zsibbasztó. Csökkenti a feszültséget, a görcsös, gyulladt állapotot, és fertőtlenítő hatású.

Édeskömény: Görcsoldó, nyugtató hatású. A nyugtató hatása nem csak édes ízének köszönhető. Aromája a nyálkahártyákon keresztül felszívódva szinte „lezsibbasztja” az idegeket, így csökkenti az ingerelhetőséget, az idegi túlműködést. Ezért az idegrendszer labilis működésekor (epilepszia, kimerültség, hajszoltság, stb.) mozgászavarok, remegés megjelenésekor különösen javallott.

A tea elkészítése során figyelj az arányokra. A sok kamilla, sok citromfű kellemetlenül keserűvé teheti az esti italodat, míg ha a levendulát viszed túlzásba, a tea ihatatlanul parfümös és szintén keserűvé válik. Ezzel szemben az édesgyökér eltúlzása geil-érzetet okoz. A következő aarány általában mindenkinek iható, kellemes végeredményt ad: egy púpozott evőkanál (szárított) kamillavirág, egy csapott evőkanál (szárított) citromfű levél, egy csapott teáskanál (szárított) levendulavirág, egy púpozott evőkanál édeskömény mag. Az egészet öntsd le fél liter forró vizzel, hagyd állni lefedve 13-15 percig – a végeredmény: két adag csodaszer Neked és a Párodnak!

 .

Illóolajok

Az egyik legjobb nyugtató, elalvást segítő illóolaj a levendulából nyerhető ki. Csöpögtetheted akár az esti fürdővizedbe (előtte 1 deciliter langyos tejben vagy tejszínben feloldva), de valamivel jobb hatást érhetsz el, ha egy, a háloszobádban lévő teamécsesben elpárologtatsz 10-15 cseppnyit.

A levendulaolaj nyugtató, relaxáló hatású, megnyugtatja a testet és a lelket. Pihentető alvást biztosít, kellemes álmokat idéz. Oldja a feszültséget, a lehangoltságot és a depressziót. A tisztaság és frissesség érzésével ajándékoz meg.

 .

Elalvást segítő jógapózok (ászanák)

Ha nem vagy rest még néhány gyakorlatot elvégezni este a jobb alvás érdekében, akkor tedd meg azt még a ghis langyos tejed, vagy a gyógyteád elfogyasztása előtt, de akár már a levendula illóolaj párologtatása közben.

A legegyszerűbb, de talán a leghatékonyabb elalvást segítő jógapóz a kissé ijesztő nevű hullapóz (savászana). Voltaképpen nem kell mást tenned, csak lefeküdni az ágyad mellé a padlószőnyegre, vagy egy jógamatracra, lábaidat csípőszélességben szétnyitni, karjaidat kissé eltávolítani a törzsedtől, s tenyereidet felfelé fordítani. A testsúly ilyenkor egyenletesen oszlik el, megakadályozva az egyes testrészek meghúzódását illetve a szélsőséges pozíciókat. A vérkeringés ezen ászana végzése alatt akadálytalan, a légzés pedig egyenletes és zavartalan. A belső szervek megfelelő helyzetben vannak, mivel nincsenek kitéve a testsúly nyomásának.

elalvas-cikk-hullapoz-1

Savászana (forrás)

Egy másik elalvást segítő ászana a csecsemő- vagy gyermekpóz (balászana). Elősször is ülj a sarkadra, majd hajtsd előre a homlokodat úgy, hogy az a talajt érintse. Karjaidat lazán helyezd a tested mellé, a tenyerek felfelé nézzenek. Lélegezz mélyeket! Érezd, hogy a belégzés egy finom belső nyomást eredményez, a kilégzés pedig egy finom, egyre mélyülő elernyedést, nyugalmat. Masszírozd át így, lassú ritmusú levegővételekkel a belső szerveidet, nagyjából 60- 100 másodpercen keresztül.

elalvas-cikk-csecsemopoz-2

Balászana (forrás)

A megfelelő hatás elérése érdekében csinálj napzáró rutint ezen ászanák gyakorlásából!

.

További tippek:

  • Lefekvés (és illóolaj-párologtatás előtt) szellőztesd ki alaposan a hálószobádat, hadd járja át azt friss oxigén.
  • Elalvás előtt (már az ágyadban fekve) hallgass nyugtató, relaxáló zenét fül- vagy fejhallgatóval. A leglassúbb agyhullámokra, a delta-hullámokra (1-4 Hz) épülő zenék a mély alvást segítik elő. De elősegítik a növekedési hormon előállítását is, amely a gyógyulásért, a regenerációért is felel. Ezért van az, hogy az alvás, különösen a mély alvás erősen képes támogatni a gyógyulási folyamatokat.
  • Feküdj le mindig ugyanabban az időben, lehetőleg legkésőbb este tízkor.

Ha az előzőt betartod, akkor fel fogsz tudni kelni egy idő után minden nap hatkor. Így reggel hétig, de maximum 40 perc alatt kényelmesen elvégezhetsz néhány napüdvözletet és a megfelelő energiaáramlást biztosító jógapózt, amely következetes gyakorlással kiegyensúlyozottságot, s végső soron – jelen témánk szempontjából – nyugodt elmét, zavartalan alvást fog eredményezni.